Nilsflykt

I min blogg kan ni följa mitt vardagsliv ihop med min älskade man Andreas och vår underbara lilla dotter Thea (född i Mars 2011),och fantastiska son Milo (född i Februari 2014). Tar även med er på alla mina resor som alltid varit min stora passion i livet! <3

Hur Thea slutade med napp.. ❤️

Kategori: Nyheter

Är många som frågat hur det gått med Theas nappavvänjande och hur vi lyckades få henne att sluta med den hon som varit så fäst vid den hela tiden

Till att börja med så "tog vi bort" nappis och ninis (hennes snuttekanin kallar hon för ninis) på dagtid! Även om hon ville vila dagtid så så fick hon alltså inte ha napp och ninis så därmed slutade hon ju typ helt med att sova middag också! 

Men sen då själva slutandet nattetid:

Det va nästan fööör enkelt, trodde aldrig det skulle gå så bra som det gjorde.. 😳 men vi va ju hos tandläkaren förr förra torsdagen och då frågade hon om hon hade/har haft napp då hon hade en liten tendens till "napptänder" men absolut inget att vara orolig över det va därför hon va tvungen att fråga då hon va osäker om hon ens använt något..! 

Både jag och Andreas fick dock lite panik och kände det va dags att sluta.. Så den kvällen gjorde vi en deal när det va något hon ville ha så sa vi typ "isf sover du utan napp ikväll/natt som tandläkaren sa att du skulle göra för att inte få fula tänder" och så "valde" hon det (va dock ett HELVETE just den kvällen då nattningen tog över tre timmar till efter midnatt i vår säng med mycket tårar och skrik för hon ville ha sin napp! 


Jag va många ggr påväg att ge upp och ge henne nappen för att få sova nån gång men bet ihop och kände (nä ska inte ha gjort detta i flera timmar förgäves..) till slut somna hon och så berömde vi henne hela dagen efter om hur duktig hon varit och kvällen efter sa vi "du klarade det ju så bra igår så vi har ingen napp inatt heller, det klarar du!!" Va en del protester och tårar men hon somnade efter bara 10-15 min jag legat med henne i hennes säng! ☺️👏 tyckte att det va bättre jag låg hos henne dom första nätterna så hon kände trygghet från mig istället och skulle inse att hon faktiskt klarade sig utan nappen.. Sen har det bara rullat på, hon har varit stolt och berättat för alla på dagarna om att hon sovit utan napp osv så det har funkat suuuuper bra! 


Inte rört en napp på snart två veckor varken dag eller natt! 😍❤️ och hon som va så sjuuuukt napp och "ninis" fäst! Har ju dock kvar sin ninis på nätterna då vi inte ville ta bort all hennes trygghet på en och samma gång eftersom dom båda har betytt så mycket för henne hela tiden! Och snutten gör ju inget om hon har kvar och gosar med! Är ju som vilket gosedjur som helst egentligen! 

Tror faktiskt hur jobbigt det än är, att man bara måste vara bestämd och stå på sig utan att ge efter i några dygn! Så funkar det sen! 👍 


Något vi också gjorde var att prata med henne om att lämna napparna till prinsessorna på Disney World redan i oktober när vi va där (började prata om det här hemma innan vi åkte) och hon sa hela tiden att hon skulle lämna dom till prinsessorna så att deras bebisar kunde få hennes nappar istället. Men sen när vi väl va där va hon inte redo för att lämna ifrån sig dom och vi kände inte för att ta ifrån henne hennes trygghet när vi va så långt hemifrån en längre period. Så då försökte vi med att lämna dom till tomten då hennes kompis Amanda som vi firade jul med gjorde detta! Det ville hon inte heller så nu när hon höll slutat med dom så "skickade" vi dom till prinsessorna.. Igår köpte jag ett prinsess-vykort på BR som jag skrev till Thea, och tackade för hennes fina nappar och att hon varit så duktig som slutat med napp och att prinsessbebisarna blev super glada för dom. Kram från alla prinsessor! ❤️Snacka om stolt och glad tjej igår som sprang runt med kortet och visade det stolt! Då hon faktiskt fick post från självaste Disney prinsessorna! ☺️ 


Vår stooooora duktiga tjej!! ❤️ Får väl se hur det går när lillebror/lillasyster kommer och hon ser/har nappar tillgängligt runt sig igen..! 😝😁 


Nappen är nu förhoppningsvis ett minne blott..! ❤️
Kommentera inlägget här: